msp7

TŁUMACZ

Logowanie

Login Forgotten

Gościmy

Odwiedza nas 1 gość

Obraz Losowy

Zmień szatę

yt_core
Sprawozdanie z wizyty roboczej w Turcji
Oceny: / 0
Wpisał: B. Dudło   
07.05.2010.

Sprawozdanie z wizyty roboczej w Turcji

 

W dniach od 22 do 26 marca 2010r. odbyło się kolejne spotkanie partnerów programu  Comenius „Uczenie się przez całe życie”. Tym razem zostało zorganizowane w Turcji. Miejską Szkołę Podstawową nr 7 reprezentowała delegacja w składzie: dyr. szkoły p.Danuta Hibszer oraz nauczyciele p.Jadwiga Cuber, p.Beata Dudło, p.Witold Długosz.

W spotkaniu wzięli udział również partnerzy z Bułgarii. Celem wizyty była wymiana doświadczeń związanych z realizacją projektu „Lerning by Art” oraz omówienie szczegółów dotyczących prezentacji widowiska będącego produktem końcowym projektu.

Wizyta umożliwiła skonfrontowanie doświadczeń w zarządzaniu projektem europejskim. Dała możliwość poznania ciekawych, atrakcyjnych metod nauczania, które na pewno zaowocują w postaci efektywniejszego nauczania interdyscyplinarnego.

Podczas wizyty zostaliśmy oficjalnie powitani  przez władze miasta,  dyrekcję placówek edukacyjnych oraz przedstawicieli instytucji stowarzyszonych sponsorujących projekt. Nauczyciele i uczniowie szkoły tureckiej przyjęli  nas  sposób uroczysty, pełny sympatii, radości i zaangażowania. Uczniowie dali popis własnych umiejętności artystycznych tańcząc, grając na instrumentach ludowych i śpiewając regionalne pieśni. Zwiedzaliśmy szkołę, zobaczyliśmy z jakim zapałem i zaangażowaniem wychowankowie biorą udział w zajęciach oraz jak estetycznie prezentują się w charakterystycznych dla własnej szkoły strojach. Wygląd mundurków jest uzależniony od poziomu edukacji uczniów. Następnie nasi  nauczyciele  i nauczyciele ze szkoły bułgarskiej przeprowadzili lekcje elementarnej nauki języka bułgarskiego i polskiego, które wywołały duże zainteresowanie i wiele emocji  wśród uczniów. Partnerzy tureccy pełniąc rolę gospodarzy wizyty pokazali wszystkim swoją otwartość, serdeczność, szczerość oraz własne zadowolenie i entuzjazm. Nauczanie                      w szkołach tureckich niewiele różni się od nauczani w szkołach polskich jednak nauczyciele oprócz wymagań edukacyjnych z zakresu nauczania języków obcych, technologii  komputerowej dużą wagę przywiązują do przekazywania wartości nadrzędnych, ponadczasowych takich jak tradycje, obyczaje, muzyka.

 Kolejno koordynatorzy dokonali prezentacji z dotychczasowej realizacji zadań, przedstawili prezentacje multimedialne obrazujące kraj, region, obyczaje, folklor. Omówili szczegóły widowiska teatralno –muzycznego, ukazującego walory  i swoistość kultury  regionów  państw biorących udział we współpracy (Izmir, Dobricz, Knurów), który będzie „owocem” zmagań nad projektem. 

Goście wizyty umożliwili nam zwiedzanie Efezu, najlepiej zachowanego  antycznego  miasta, gdzie  można było przekonać się, jak wyglądało życie w czasach rzymskich. Na pewno jest to jedna z największych atrakcji Turcji. Efez, który był ważnym ośrodkiem wczesnego chrześcijaństwa  zachwycił wszystkich.  Miasto to jest zachowane w  takim stopniu, który łatwo pozwala wyobrazić sobie, jak żyli tu Rzymianie.

Spotkanie w Turcji umożliwiło wszystkim podziwianie Izmiru trzeciego  co do wielkości miasta  Turcji. Zainteresowały  wszystkich nowoczesne dzielnice, po których ze względu na wzmożony ruch uliczny, jazda samochodem jest bardzo trudna .Urokiem darzą ozdobione sztukaterią i szkłem bloki i biurowce, między którymi chowają się niewielkie kawiarenki. Zaskoczono nas bogactwem i rozmaitością kuchni tureckiej serwującej przepyszne potrawy mięsne(döner kebap – mięso opiekane na pionowym rożnie, następnie skrawane po kawałku, czy tandir – mięso gotowane na glinianym piecu opalanym drewnem), ale i również doskonałe propozycje warzywne tzw.  meze – jedzone z chlebem, mogące stanowić obiad. Bezkonkurencyjny okazał się  jednak turecki deser firin sütlaç (zapiekany pudding ryżowy), kazandibi (pudding karmelkowy), baklava (kruche ciasto z orzechami włoskimi lub ziemnymi nasączane miodem).

Partnerzy z Turcji przybliżyli nam swoją bazę działań związaną z realizacją projektu, oprowadzając po Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym.

Wśród wystawionych tam  przedmiotów zgromadzone są m.in. znaleziska archeologiczne               z Agory, w tym posągi. Można również zobaczyć eksponaty z czasów starożytnej Smyrny np. płaskorzeźby przedstawiające najważniejsze bóstwa: Posejdona, będącego bogiem morza               i Demeter, bogini płodności i urodzaju. Od nich miał zależeć dobrobyt miasta. Wśród kolekcji wystawionych posągów, jest pochodząca ze świątyni w Efezie, głowa ogromnego posągu cesarza rzymskiego, Domicjana. Poza tym mogliśmy zobaczyć sarkofagi rzymskie, fragmenty świątyni Ateny, przedmioty codziennego użytku, wyroby ze srebra i złota. W Muzeum  Etnograficznym zapoznano nas  z bardzo ciekawymi zbiorami rękodzieła i sztuki tureckiej. Zobaczyliśmy  odtworzone wnętrza z czasów osmańskich, rzadkie i piękne okazy dywanów, delikatne i starannie wykonane wyroby ze szkła, kolekcję rzeźb, ceramiki i eksponaty poruszające wyobraźnie dotyczące  rozwoju sztuki w regionie Izmiru.

Wszyscy partnerzy wyrazili ogromne zadowolenie z dotychczasowej współpracy. Zafascynowane odrębnością kulturową, specyfiką regionu i gościnnością gospodarzy delegacje żegnając się wyraziły chęć dalszego podtrzymywania współpracy i nadziei na kolejne spotkanie, tym razem w Bułgarii. 

 

 
Dear Partners
Oceny: / 0
Wpisał: Administrator   
07.01.2010.

 We are very happy to share with you with our tradition during Christmas which is "jaselka".

They were prepared by our children and their teachers from the younger classes.
It doesn't matter that you don't know Polish but you can see our customs and listen to our beautyful Christmas Carols.

 link >>





Zmieniony ( 07.01.2010. )
 
WIZYTA BUŁGARII I TURCJI
Oceny: / 0
Wpisał: Administrator   
07.12.2009.

WIZYTA BUŁGARII I TURCJI
        
Od 16 do 21 listopada 2009r. gościliśmy delegację nauczycieli zaprzyjaźnionych szkół  z Bułgarii i Turcji. Wizyta zagranicznych gości rozpoczynała współpracę w ramach projektu Comenius  „Uczenie przez całe życie”
Projekt, który będzie  wspólnie  realizowany nosi nazwę „Learning by Art” , czyli nauka przez sztukę. Jesteśmy przekonani, że udział w projekcie,  to duża szansa dla uczniów na bezpośredni kontakt z rówieśnikami z innych krajów, poznania ich kultury, obyczajów . Nawiązania trwałych przyjaźni między uczniami i nauczycielami z krajów partnerskich. Dlatego też założeniem projektu jest przygotowanie widowiska folklorystycznego przedstawiającego obyczaje i tradycje regionów.  Jednym z celów nadrzędnych jest podniesienie poziomu świadomości i wiedzy na temat                 różnych kultur w Europie poprzez poznanie tradycji tych krajów, a zwłaszcza regionów,              w których znajdują się szkoły partnerskie.  Podczas pobytu w Polsce partnerzy nie mieli możliwości „posmakowania co to nuda”. Już  podczas pierwszego dnia pobytu  odwiedzili szkołę, gdzie zostali uroczyście powitani , jak nakazuje obyczaj chlebem i solą oraz potokiem ciepłych słów  przez p. dyrektor mgr Danutę Hibszer, delegację nauczycieli i uczniów oraz zastępcę prezydenta Miasta Knurowa  p. mgr Piotra Surówkę.
Uczniowie klas piątych i szóstych w krótkich żartobliwych scenkach wygłoszonych w języku angielskim podzielili się ciekawostkami na temat Bułgarii i Turcji, ich zwyczajów  i przysmaków.
Kolejno zaproszeni goście przeprowadzili lekcje na których uczyli uczniów elementarnych słówek tureckich i bułgarskich. Następnie delegacja obserwowała lekcje informatyki, gdzie przy pomocy narzędzi multimedialnych i Internetu uczniowie wykonali prezentacje przedstawiające geografię i historię krajów ojczystych gości. Zwiedzając szkołę zachwycali się wystrojem, ekspozycjami na korytarzach oraz wyposażeniem klas. Była to również wspaniała okazja do wymiany poglądów  na temat systemów kształcenia w naszych szkołach  Nasi przyjaciele mieli okazję zobaczenia, jak pięknym miastem, jednym z najstarszych   Polski, o ponad tysiącletniej historii, posiadającym wartościowe zabytki architektury jest Kraków. Zwiedzili Wawel będący perłą w koronie krakowskich zabytków, największy  i najważniejszy plac Krakowa – Rynek Główny . Kościoły, dzięki którym nie bez przyczyny Kraków nazywany jest drugim Rzymem. Idąc ulicami Starego Miasta goście podziwiali uroki   kamienic i placów. Kolejnego dnia zobaczyli,  jak wspaniałym i bogatym w historię i tradycję jest nasze górnicze miasto pełne perspektyw rozwoju. Zachwycali się jego przeobrażeniami  i rozwojem górnictwa.  
Zobaczyli Izbę Tradycji Górniczej w której kustosz p. Szyguła udostępnił im  dokumenty , fotografie z pierwszych dni istnienia kopalni Knurów. Pokazał im ciąg technologiczny kopalni, gabinet dyrektora, bibliotekę oraz liczne pamiątki z okresu międzywojennego. Zobaczyli ekspozycję strojów śląskich i wystroju mieszkań Ślązaków od czasów minionych do dziś. Opowiedział o patronach naszego kościoła Cyrylu i Metodym, których historia jest bardzo bliska gościom z Bułgarii. Po kilku dni spędzonych razem w wspaniałej pełnej ciepła i serdeczności atmosferze niestety nastąpił czas pożegnań.   Żegnaliśmy się jednak  z nadzieją na  szybkie, kolejne spotkania.  ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ >>

Zmieniony ( 07.12.2009. )
 
Zobacz też…
«« start « poprz. 1 2 3 4 5 nast. » koniec »»

Pozycje :: 9 - 12 z 18