msp7

TŁUMACZ

Logowanie

Login Forgotten

Obraz Losowy

Spotkanie partnerów - Węgry PDF Drukuj Email
Oceny: / 0
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Administrator   
04.12.2012.
W dniach od 15 do 20 października 2012r. odbyło się kolejne spotkanie partnerów programu  Comenius „Uczenie się przez całe życie”. Tym razem zostało zorganizowane na Węgrzech (Nagykörű) . Miejską Szkołę Podstawową nr 7 reprezentowała delegacja  w składzie:  wicedyrektor szkoły p. Danuta Pluta oraz nauczyciele Jadwiga Cuber,  Beata Dudło, Ewa Wyrostek, Anna Dąbrowska, Barbara Wachowicz. W spotkaniu wzięli udział również partnerzy z  Portugalii, Turcji i Anglii Celem wizyty była wymiana doświadczeń związanych z realizacją projektu „ Once upon a time”, umożliwienie skonfrontowania doświadczeń  w zarządzaniu projektem europejskim oraz omówienie szczegółów dotyczących wykonania animacji do bajki, która będzie wspólnym produktem kończącym projekt. Po przybyciu do zespołu przedszolno-szkolnego w Nagykörű zostaliśmy uroczyście powitani pięknymi występami tamtejszej młodzieży. Uczniowie popisali się wręcz spektakularnym pokazem artystycznym, prezentującym tańce narodowe różnych krajów. Ogromne wrażenie na wszystkich wywarły przepiękne, bogato zdobione stroje w których występowali młodzi artyści...

Kolejnego dnia mieliśmy okazje obserwować występy i zabawy przedszkolaków oraz ich  zajęcia dydaktyczno- wychowawcze. Urzekła nas swoboda, ufność i łatwość z jaką przedszkolaki nawiązywały z nami  kontakt.  Oglądaliśmy również zajęcia prowadzone  w szkole. Zaangażowaliśmy się do wykonywania różnych, ręcznych prac warsztatowych, przygotowanych dla nas przez gospodarzy wizyty. Wspólne działania wywołały wiele pozytywnych emocji, wprowadziły wspaniałą atmosferę, pełną radości i serdeczności. Wszyscy zwróciliśmy uwagę na nacisk, jaki w placówce naszych partnerów kładzie się na rozwój i kultywowanie kultury oraz  sztuki regionalnej. Widoczne jest specyficzne pragnienie zachwycania i bawienia się, przekazywania z pokolenia na pokolenie różnorodnej sztuki ludowej, tańca, muzyki i rzemiosła.  Wnętrza szkoły zdobione są pracami uczniów, które z pełną odpowiedzialnością można nazwać wręcz „dziełami sztuki’.
Wizyta obfitowała w wiele dyskusji poświęconych realizacji założeń projektu, przebiegu prac nad produktem końcowym, jakim jest napisanie wspólnej bajki opatrzonej grafiką i wzbogaconej o animację  wizualną.
Każdy dzień wizyty dostarczał nowych atrakcji i skłaniał do refleksji na temat systemu oświaty, zasad kształcenia nauczycieli oraz wymagań jakościowych związanych z ewaluacją.
Gospodarze przygotowali barwną prezentację multimedialną obrazującą edukację w ich kraju.  Dowiedzieliśmy się, że od 2002 roku przestały funkcjonować na Węgrzech dziesięcioletnie szkoły podstawowe.  Zastąpiły je ośmioletnie szkoły ogólnokształcące.  Pierwsze cztery lata - określa się obecnie mianem szkoły podstawowej, a kolejne cztery jako poziom niższy szkoły średniej ogólnokształcącej. Od czwartego roku nauki obowiązkowa jest nauka języka obcego. Sporo szkół wprowadza języki, jednak już od pierwszej klasy jako przedmiot nadobowiązkowy. Po ośmiolatce następuje czteroletnia szkoła średnia  Młodzież może się  w niej uczyć całe cztery lata według programu ogólnokształcącego, ale może też po pierwszych dwóch latach nauki wybrać profil zawodowy. Oprócz tych szkół istnieją dwuletnie szkoły zawodowe , które jednak mają zanikać, ponieważ zakłada się, że wszyscy młodzi ludzie będą kończyć pełne szkoły średnie. Po zakończeniu nauki w szkole średniej uczeń zdaje egzamin końcowy - odpowiednik naszej matury. Jeżeli uczy się w klasie o profilu zawodowym, dodatkowo zdaje egzamin ze swojej zawodowej specjalności. Może też bez przystępowania do egzaminu końcowego zdać tylko egzamin zawodowy, ale w takim przypadku nie będzie mógł kontynuować nauki na wyższej uczelni. W odniesieniu             do poszczególnych punktów programu wizyty, dokonując analizy i porównań zebranego materiału zauważyliśmy wiele podobieństw w systemie edukowania młodych ludzi. Podczas naszych burzliwych, ale jakże inspirujących dyskusjach określiliśmy wymogi i standardy prac multimedialnych , niezbędnych do stworzenia animacji wizualnej bajki. Omówiliśmy plan dalszych, wspólnych działań projektowych. 
Nasi węgierscy przyjaciele  postanowili uatrakcyjnić nam przebieg pracowitej wizyty i zorganizowali kilka wyjazdów. Zwiedziliśmy Budapeszt, jedną z najpiękniejszych stolic Europy. Widzieliśmy pięknie położone nad Dunajem wzgórze Zamkowe, Zamek Królewski, który przez wiele lat był siedzibą węgierskich królów. Podziwialiśmy wspaniałe pomniki władców, największy kościół w stolicy – Bazylikę św. Stefana oraz majestatyczny gmach opery. Piorunujące wrażenie wywołał na wszystkich gmach Parlamentu. Budynek ma imponujące rozmiary jest zdobiony białymi neogotyckimi wieżyczkami  i łukami.  Wewnątrz znajduje się blisko 700 pomieszczeń, które oprócz sali obrad mieszczą również siedziby prawie wszystkich instytucji rządowych i wielu ministerstw. W Parlamencie przechowywane są insygnia władzy królewskiej pierwszego króla węgierskiego, św. Stefana, uznawane przez Węgrów za prawdziwą narodową relikwię.  Z Budapesztu pojechaliśmy, do Egeru, rozkosznego  miasta ze średniowieczną starówką, z wąskimi uliczkami, podzamczem, zabytkowymi kościołami, XIX-wieczną bazyliką,  barokowymi pałacami. Podziwialiśmy Wzgórze Zamkowe z kazamatami jedyny w tej części Europy Tureckie Minaret. Wycieczkę umilił nam pobyt w Dolinie  Pięknej Pani zwanej miejscem kultowym cudownego Egeru.  W dolinie znajdują się piwniczki wykute w skałach wulkanicznych przepełnione różnymi rodzajami regionalnych win. Gospodarze dostarczyli nam również pełną dawkę relaksu zapraszając   na baseny termalne w Egerszaloku.  Korzystaliśmy z dobrodziejstw natury, jakie posiada okolica. Źródło termalne wzbogacone jest o ogromny kopiec solny utworzony   z bogatej w minerały wody o temperaturze 65-68oC do której wpływająca sól systematycznie buduje imponujące koronkowe nacieki.  Trudno  w Europie o drugie  tak cudowne miejsce, podobny twór znajduje się  części azjatyckiej Turcji w Pamukkale.
Byliśmy pod wrażeniem niezwykłej gościnności, ogromnego zaangażowania w przebieg wizyty nie tylko władz szkoły, nauczycieli i uczniów ale także rodziców. Wszyscy stworzyli wspaniałą atmosferę utwierdzili nas w przekonaniu, że warto poznawać inne kultury nowych ciekawych ludzi.  Niestety wszystko kiedyś musi się skończyć rozstaliśmy się z nadzieją na kolejne spotkanie , tym razem w Portugalii.  
Komentarze
Dodaj nowy Szukaj
Napisz komentarz
Nick:
E-mail:
 
Strona www:
Tytuł:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 
Proszę wpisać kod antyspamowy widoczny na obrazku.

3.20 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Zmieniony ( 04.12.2012. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »